Habari ya asubuhi

Kilimanjaro

Ensimmäinen viikko takana. Ensimmäisenä päivänä tutustuimme asuntoomme ja sen ympäristöön sekä kävimme kaupungilla vaihtamassa paikallista rahaa (1€=2500tzs), sekä kaupassa.
Iltapäivällä meillä alkoi swahilin oppitunnit. Kävimme läpi tärkeimpiä sanontoja ja sanoja, kuten otsikon hyvää huomenta.

Päivä kaksi alkoi aamupäivällä kaupunkiorientaatiolla, matka n. 5 km ja tarkoituksena kulkea sinne ja takaisin julkisilla kulkuvälineillä. Lähdime kävelemään paikallisasutuksen läpi vievää tietä isomman tien varten, josta paikallisbusit (vanhat hiacet) daladalat kulkevat sekä tuktukit. Daladala kyyti maksaa 400 ja tuktukit 500, jos menet pysäkiltä pysäkille. Taksi on 5000 ja tuktukit 3000 jos käytät sitä taksina. Bussia ei kuulunut niinpä hyppäsimme kahteen tuktukiin.

Kylätie

Tuktuk

Ajoimme kaupunkiin keskustaan ja menimme ensimmäisenä turistikeskukseen, josta voit kysellä Safareita ja Kilimanjaron vaelluksia sekä ostaa matkamuistoja.

Seuraavaksi menimme ostamaan paikalliset sim kortit puhelimiin, jotta voimme käyttää nettiä ja puhelinta talon ulkopuolella. Matka jatkui kaupunkiin tutustuen, mm. Kauppahallin, josta löytyy isovalikoima paikallisia tuotteita, elävistä kanoista tiskiharjaan.

Kaupunkilta palasimme tuktukilla asunnolle Swahilin opintojen pariin. Tällä kertaa opiskelimme Swahilin erikoisuutta, eli eriaikamuodoissa taivutetaan persoonapronominia,
minä, mennyt on nili, nykyinen nina ja tuleva nita.

Kolmantena päivänä kaikilla oli ensimmäinen lyhyt tutustuminen tulevaan työssäoppimispaikkansa.
Clever vei minut vankilalle aamulla ja sovittiin että hakee noin tunnin päästä. Oven tuli aukaisemaan nuori poika jonka Clever esitteli Samiksi, hän tulee toimimaan minulla tulkkina vankilassa. Sam on entinen asukas, joka on jäänyt asumaan vankilaan koska hänen kotinsa on kaukana kaupunkista ja hän haluaa käydä koulunsa loppuun täällä, Sam on 18 vuotias ja auttelee vankilan töissä. Mennessäni sisälle siellä syötiin parhaillaan aamupalaa, Maissipuuroa, papuja ja leipää. Samin nautittua aamiaisensa lähdimme kiertokäynnille vankilan alueelle, jonka jälkeen palasimme sisälle ja tutustuimme poikiin, joita tällä hetkellä on neljä. Esittelimme itsemme ja kerroimme pikaiset kuulumiset ja kyselin vähän poikien harrastuksista. Sitten vankilan Mama kutsui minut toimistoon keskustelemaan, hän kirjasi minut sisään vierailija kirjaan, jonka jälkeen esittelimme itsemme ja kerroimme hieman taustojamme, sain kyllä kattavan sukuselvityksen. Hän myös kertoi henkilökunnasta, jota on neljä, kaksi päivä- ja kaksi yövuorossa sekä johtaja. Keskustelimme myös vankilan yleisestä toiminnasta, jonka jälkeen palasin poikien luo. Tällä välin he olivat ottaneet Shakkilaudan esille ja pelaamaan piti ruveta. Pojat ovat kuulemma innokkaita pelaajia, onneksi Clever pelasti tilanteen ja tuli hakemaan minua ennekuin olisin oikein pahasti hävinnyt. Sovimme että jatketaan maanantaina.
Iltapäivällä jatkoimme Swahilin opiskelua ja siitä aikamääreitä. Täällä kello jakautuu aurinko mukaan, valoisaan ja pimeään aikaan. Klo 12.00 täällä on klo 00.60 kun aurinko nousee, klo 18:00 on jälleen klo 06:00 kun aurinko laskee. Yksinkertaista, katsot vaan ulos kumpaa kuutta he tarkoittavat.

Viikonloppuna muilla yhtä aikaan tulleilla on tarkoitus lähteä Safarille kahdeksi päivää, minä jään tänne ja ajjon tutustua kaupunkiin paremmin. Hakuna matata seuraavaan kertaan.