Yhden unelman täyttymys

Avara luonto oli nuorena lempiohjelmiani televisiosta, varsinkin jaksot jotka käsittelivät Afrikan luontoa. Minulla on ollut haveena päästä joskus Safarille Afrikkaan ja nähdä Serengetin ja Ngorongoron luonnonpuistot. Tulevan viikon aikana tämä haave tulee toteutumaan. Leena tuli tänne joululomalle pari päivää sitten ja nyt valmistaudumme yhdessä suureen seikkailuun. Olemme varanneet viiden päivän yksityissafarin joka vie meidät tutustumaan neljään luonnonpuistoon Tarangire, Lake Manyar, Serengeti ja Ngorongoron.
Oppaame Frank tulee hakemaan meitä klo 06.30 ja suuntamme kohti Arusha kaupunkia ja tutustumme siellä pikaisesti Afrikkalaisen kulttuurin keskukseen.

Pikaisen kierroksen jälkeen (tutustuimme keskukseen paremmin safarin jälkeen) lähdimme kohti päivän pääkohdetta Tarangire luonnonpuistoa joka on kuuluisa suuresta Norsu populaatiosta.

Ajelu puistossa kesti n. 6h jona aikana nautimme siellä picnic lounaan. Päivän aikana näimme valtavasti Norsuja, Kiraffeja, erilaisia Antilooppeja ja Apinoita sekä lintuja, näimme myös harvinaisen Leopardin puussa sekä Leijonan nukkumassa pusikossa mutta niistä ei kuvaa puhelimella saanut. Näin ollen lasketaan Big5 yksi nähdyksi eli Norsu. Luonto oli erittäin hieno ja vaihteleva tässä puistossa. Päivän ajelun jälkeen siirryimme ensimmäiseen majoitus kohteeseen, Maramboi tented camp sijaitsi Lake Manyarin rannalla.

Tämä oli kyllä hienoin teltta majoitus (tai mikään muukaan majoitus) missä olen ollut. Omalta terassilta, ravintolasta ja uima-altaalta sai seurata kuinka Seepra-,  Gnu- ja Antilooppilaumat sekä Villisiat käyskentelivät rauhassa pitkin savannia. Aamiaisen jälkeen siirryimme järven toiselle puolelle Lake Manyarin luonnonpuistoon, joka on kuuluisa puissa kiipeilevistä Leijonista ja vaalenpunaisista Flamengoista, harmiksemme kumpiakaan emme nähneet, mutta paljon muita eläimiä ja taas erillisen ympäristön. Big5 sai toisen osuman eli Kafferpuffeli joka lasketaan Afrikan vaarallisemmaksi eläimeksi.

Lähdimme päivän ajelun jälkeen kohti seuraavaa majoitus paikkaa joka oli Kudu lodge lähellä Ngorongoron porttia.

Tämä majoitus oli perinteisempi hotellityylinen majoitus, kauniissa ympäristössä ja uima-altaalla sai hienosti rentouduttua päivän autossa istumisen jälkeen.
Seuraavana aamuna taas aikaisen aamiaisen jälkeen Lähdimme ajamaan kohti Serengetiä. Matka sinne veisi ensin läpi Ngorongoron conservatioalueen jossa Masaiheimo harjoittaa perinteistä paimentolaiskulttuuria.

Matkalla Serengetin portille teimme pysähdyksen graaterin reunalla ja ensimmäisten ihmisten löydösten muistomerkillä.

Serengetin ajelun jälkeen Big5 täydentyi Leijonilla ja Leopardilla, josta edelleenkään ei puhelimella kuvaa saanut mutta onneksi kameralla kuitenkin. Enää puuttuu Sarvikuono, niitä pitäisi löytyä Sitten Ngorongorosta.
Yöksi majoituimme keskelle Savannia telttaan, Katikati tented campiin. Tämä oli ikimuistoinen kokemus, saavuttuamme perille henkilökunta piti meille ohjeistuksen, pimeällä ei saanut liikkua yksin, piti puhaltaa pilliin teltassa, niin tulevat hakemaan, ruokaa ei saanut säilyttää teltassa, koska Hyeenat haistavat ne ja tulevat helposti kankaasta läpi syömään ne. Illallinen syötiin isossa ruokailu teltassa Afrikan tähtitaivaan loisteessa, jonka jälkeen vielä istuimme nuotiolla ja kertailimme päivän kokemuksia muiden majoittujien kanssa. Henkilökunta vei meidät illanpäätteeksi telttoihimme. Matkalla taskulampun valossa pusikossa välkkyivät monet silmäparit ja savannin monituiset äänet soivat hiljaisuuden keskellä.

Taas aikaisen aamiaisen nautittuamme jatkoimme Serengetin tutustumista, savanni on valtava alue ja taas ihan omanlaatuisensa ympäristö. Siellä oli valtavia Seepra-, Gnu- ja Antilooppilaumoja, paljon Norsuja ja Kiraffeja. Leijonia näimme myös paljon ja yhden Leopardin, Gepardin olisin vielä halunnut nähdä, mutta ehkä ensikerralla.
Illaksi Ajoimme graaterin reunalle Rhino lodgeen, josta oli lyhyt ajomatka portille aamuksi.

Erilaisia eläimiä liikkui tämänkin majoituspaikan pihalla, täällä myöskään ei pimeällä saanut liikkua sisäpihan alueelta pois, koska varsinkin puhveleita liikkui ympäristössä. Olimme myös n. 2600m korkeudessa ja näin ollen yöt ovat jo viileitä ja huoneessa olikin lämmitys. Aamulla söimme aamiaisen jo 05.30 ehtiäksemme jo aurinko noustessa puiston portille joka aukeaa 06.00.

Jäähyväiset Ngorongorolle. Big5 täyttyi kun näimme myös Sarvikuonoja, mutta taas sen verran kaukaa, että puhelimella kuvaa ei saanut. Ei tätä paikkaa turhaan yhdeksi maailman luonnonihmeistä mainita, on se vaan hieno. Kuvat näistä kaikista kohteista on puhelimesta ja eivät kerro todellista näkymää. Kameralla otin n. 2000 kuvaa ja niistä sai hienon muiston reissusta. Jos sinulla on joskus mahdollisuus matkustaa Tanzaniaan, niin älä jätä käymästä näissä luonnonihmeissä.

Safarin jälkeen Lähdimme vielä muutamaksi päiväksi rentoutumaan Sanzibarin valkoisille hiekkarannoille ja tutustumaan Stone towniin. Vanhassa kaupunkissa teimme pienen kiertokävelyn, tutustuen mauste- ja kalamarkkinoihin, pienin kujiin jotka täynnä myymälöitä ja Freddie Mercuryn kotitaloon, jossa hän asui ennenkuin perhe muutti Englantiin. Talossa toimii nykyään hotelli ja Freddien museo.